Siirry pääsisältöön
Kaksi nauravaista turkoosihiuksista näyttelijää.

Yle Aamun Jälkinäytöksessä keskusteltiin nuorten aidosta osallisuudesta ja toimijuutta kulttuuriin ja taiteeseen torstaina 14.11.2019. Keskusteluun nousi myös Kantti – Nuorten Kansallisteatteri. Tässä bloggauksessa Kantin taiteellinen vastaava Satu Linnapuomi jatkaa keskustelua tärkeästä aiheesta.

”Hyvä, että nuortenteatteri kiinnostaa ja nousee keskusteluun! Kiitos siitä!”

Kantti – Nuorten Kansallisteatterin tavoitteena on tehdä nuorten omista lähtökohdista kumpuavia esityksiä, jotka aidosti puhuttelevat nuoria tekijöitä ja katsojia. Kantilla on kaksi puolta: se tarjoaa nuorille sekä ammattinäyttelijöiden tekemää teatteria että nuorilta nuorille tehtyjä esityksiä. Ensi viikolla ensi-iltaan tuleva Otteita on tehty ammattilaisvoimin. Keväällä 2020 nuorten teatteriryhmä valmistaa ohjauksessani esityksen perustuen Anne Frankin päiväkirjaan. Nuorten ryhmä valittiin valintakokeilla kesäkuussa 2019. Ryhmässä on 21 nuorta, iältään 14-18-vuotiaita.

Lähtökohtana on ollut aidosti saada nuorille osallisuus, omistajuus teatteriesityksiin, joita teemme.

Hevospatsas ja valkohiuksinen näyttelijä.Otteissa se näkyy vahvimmin siinä, että teksti ja sen aiheet perustuvat nuorten haastatteluille, jotka tehtiin helsinkiläisissä oppilaitoksissa syksyllä 2018, sekä jatkohaastattelut kevättalvella 2019. Tekstin kirjoittaja ja päähaastattelija on iältään parikymppinen dramaturgian opiskelija Camilla Rantanen. Näyttelijät ovat pääosin 20-29-vuotiaita. Otteita on immersiivinen (upottava, elämyksellinen) teos, jossa katsojat saavat vapaasti vaeltaa tilasta toiseen ja valita henkilöt, joita he seuraavat. Halusin tarjota nuorille katsojille teatterimuodon, joka ei varmaankaan ole monelle tuttu, ja joka voi avata silmiä teatterin mahdollisuuksien suhteen.

Ajattelen, että juuri tämänkaltaisen teoksen toteuttaminen alaikäisten harrastajanäyttelijöiden kanssa olisi epäeettistä ja lähes mahdotonta: esityksissä voi tulla vastaan sellaisia tilanteita katsojan kanssa, jossa täysi-ikäisyys, ja myös ammattitaidon tuoma turva, ovat takeita molemminpuolisen turvallisuudentunteen takaamiseksi.

Lähes mahdotonta se olisi siksi, että nyt toteutettavan teoksen harjoitteleminen kouluikäisten nuorten kanssa veisi heiltä yksinkertaisesti liikaa aikaa, kun harjoituksia vaaditaan niin runsas määrä.

On niinkin, että ajattelen nuorten katsojien ansaitsevan myös teoksia, jotka ammattilaiset ovat toteuttaneet heille, ihan vain heitä varten. Suomessa on vahva trendi tehdä nuortenteatteria nuorten ryhmien kanssa, ja niin tulee toimimaan myös Kantti. Mielestäni on ainoastaan rikkaus, jos myös muulla tavoin toteutettua teatteria nuorille on tarjolla.

Eräs teini-ikäinen koekatsojamme sanoi tämän asian näin: ”Mun piti vielä laittaa viestiä siitä et miten sairaan vaikuttunut mä olin tosta siis wau. Oon tehny itsekin teatteria ja en ollu ikinä nähny mitään vastaavaa. Ootte kaikki ihan älyttömän lahjakkaita ja toivon et kun kasvan niin voin tehdä yhtä kunnianhimoista ja upeaa teatteria!! Kiitos kiitos kiitos <3”

Satu Linnapuomi

Tutustu Kantti – Nuorten Kansallisteatteriin verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä Instagramissa @kanttiteatteri että Facebookissa @kanttiteatteri.

Katso Yle Aamun Jälkinäytös.