Liput ja esitykset
Mitä tänään esitetään?
Ajantasaiset ohjelmatiedot löydät Kansallisteatterin verkkosivuilta.
MISTÄ VOIN OSTAA LIPPUJA?
Lippuja voi ostaa ja varata suoraan Kansallisteatterin omasta lippumyymälästä tai ostaa Lippupisteen verkkosivuilta, myyntipisteistä ja varata puhelinpalvelusta 0600 900 900, (2 €/min + pvm).
MIKSI MINUN ON ANNETTAVA YHTEYSTIETONI LIPPUA OSTETTAESSA?
Pyydämme yhteystietoja, jotta voimme siinä valitettavassa tapauksessa, että esitys peruuntuu, ottaa teihin yhteyttä. Lisäksi lähetämme palveluviestin ennen näytäntöpäivää. Kansallisteatteri noudattaa tietosuojalakia.
MITEN VOIN OSTAA LAHJAKORTIN KANSALLISTEATTERIIN?
Lahjakortteja Kansallisteatteriin voi ostaa Kansallisteatterin omasta lippumyymälästä sekä Lippupisteen toimipaikoista ja verkkokaupasta.
MILLOIN LIPPUJA VOI OSTAA, ONKO TEILLÄ OVILIPUNMYYNTIÄ?
Lippuja voi ostaa Kansallisteatterin lippumyymälästä ja Lippupisteeltä esityksen alkuun asti. Näyttämöiden ovilla ei ole lipunmyyntiä.
RIITTÄÄKÖ JOS NÄYTÄN LIPPUNI KÄNNYKÄSTÄ?
Kyllä riittää, sekä printtilipun että mobiililipun voi näyttää kännykän näytöltä.
KUINKA PITKÄ ESITYS ON? LASKETAANKO VÄLIAIKA ESITYKSEN KESTOON? MINKÄ PITUINEN ON ESITYKSEN VÄLIAIKA?
Esityksen kesto ilmoitetaan lähellä ensi-iltaa. Väliaika kestää noin 20 minuuttia ja sisältyy kestoarvioon. Kestotieto löytyy Kansallisteatterin verkkosivuilta, käsiohjelmasta ja lipusta. Esityksen alkamisesta ja väliajan päättymisestä ilmoitetaan lämpiössä kuuluvilla sisäänsoitoilla.
SAAKO ESITYKSEN AIKANA POISTUA SALISTA?
Välttämättömästä syystä on mahdollista poistua salista kesken esityksen, mutta saliin pääsee takaisin vasta väliajalla, mikäli esityksessä sellainen on.
VOINKO VALOKUVATA ESITYSTÄ?
Esitysten valokuvaaminen ja kaikkinainen tallentaminen on kielletty.
MISTÄ NÄEN ESITYKSEN VALOKUVIA?
Valokuvia Kansallisteatterin esityksistä löytyy Kansallisteatteri Flickr-tililtä, jonne on linkki kunkin esityksen omalta sivulta.
MILLÄ NÄYTTÄMÖLLÄ TEOSTA ESITETÄÄN? MITEN LÖYDÄN SINNE?
Kansallisteatterin rakennus sijaitsee Helsingissä Rautatientorin varrella. Käynti Suurelle näyttämölle tapahtuu Rautatientorin puolelta. Kulku Pienelle näyttämölle, Taivassaliin ja Maalaamosaliin tapahtuu Kaisaniemen puiston puolelta. Omapohjan sisäänkäynti sijaitsee Itäisellä teatterikujalla.
Lisätietoja näyttämöistä löytyy verkkosivuiltamme https://www.kansallisteatteri.fi/tietoa-meista/nayttamot
Saapuminen
PÄÄSEEKÖ PAIKALLE JULKISILLA KULKUVÄLINEILLÄ?
Kansallisteatteriin on erittäin helppo tulla julkisilla kulkuvälineillä. Sijaintimme Rautatientorin varrella mahdollistaa vaivattoman saapumisen niin linja-autolla, raitiovaunulla, junalla kuin metrollakin.
ONKO TEILLÄ PYÖRÄPARKKIA?
Kansallisteatterilla ei valitettavasti ole omaa yleisöpyöräparkkia. Lähin paikka polkupyörän pysäköintiin sijaitsee Rautatieaseman Kaisaniemenpuiston puoleisessa päädyssä.
VOINKO TULLA OMALLA AUTOLLA?
P-Elielin maksullisesta parkkihallista on kätevät kulkuyhteydet Suurelle näyttämölle sekä pienelle puolelle ja Omapohjaan.
PÄÄSENKÖ PYÖRÄTUOLILLA ESITYKSEEN?
Kaikkiin Kansallisteatterin katsomoihin on mahdollista ostaa pyörätuolipaikka. Otathan hyvissä ajoin yhteyttä lippumyymäläämme, kun tarvitset pyörätuolipaikkaa, induktiosilmukkaa tai muita erityisjärjestelyjä.
MISTÄ OVESTA PÄÄSEN PYÖRÄTUOLILLA TAI LASTENVAUNUILLA?
Soittamalla itäisen porrastornin ovisummeria on mahdollista saada yhteys keskusvahtimestareihin ja apua esteettömään kulkuun teatterissa.
NAULAKKOPALVELUT
Mihin laitan takkini? Entä arvoesineet? Maksaako vaatesäilytys? Ovatko narikat vartioituja? Kansallisteatterin Suuren näyttämön ja Pienen näyttämön vartioitu naulakko huolehtii takeista ja tavaroista ja arvoesineistä esityksen ajan. Naulakkopalvelumme on maksuton. Halutessasi voit maksaa vapaaehtoisen naulakkomaksun.
MIKSi EN SAA OTTAA ISOKOKOISTA REPPUA TAI LAUKKUA KATSOMOON?
Sekä näyttämöllä että katsomossa on mukavaa ja turvallista, kun päällysvaatteet ja isokokoiset laukut jätetään vaatenaulakkoon.
MISSÄ ON WC?
Kullakin näyttämöllä on omat wc-tilansa, joihin ohjataan kyltityksin. Henkilökuntamme auttaa mielellään oikean paikan löytämisessä. Vinkki: Suuren näyttämön yläkerroksista löytyy lisää wc-tiloja!
MITEN LÖYDÄN ISTUMAPAIKKANI?
Teatterilipusta löydät näyttämön, penkkirivin ja paikkanumerosi. Penkkirivin päädystä näet rivin numeron. Istumapaikan numeron näet istuimesta.
Katsomokarttoihin voit tutustua etukäteen verkkosivuiltamme. Merkintä vasen / oikea (katse näyttämölle päin) ohjaa salisisäänkäyntiäsi. Suurella näyttämöllä permanto tarkoittaa katutasoa, ensi parvelle nouset yhdet portaat, toiselle parvelle kahdet portaat (myös hissi käytettävissä). Muilla näyttämöillä ei ole parvia.
Ravintolapalvelut
MITEN TILAAN VÄLIAIKATARJOILUT?
Teatteri-illan ruoka- ja juomatarjoilut tilaat kätevimmin ennakkoon verkossa. Tutustu ja tilaa!
Sähköpostilla tavoitat meidät osoitteella ravintola@kansallisteatteri.fi ja puhelimitse palvelemme numerossa 040 450 3297 (ke-pe 10-15).
Ennakkotilauksia voi tehdä Suuren ja Pienen näyttämön näytäntöihin, muilla näyttämöillä tarjoilut ostetaan paikan päällä.
Ennakkotilauksia vastaanotetaan näytäntöä edeltävään arkipäivään klo 12 saakka. Huomioithan, että ennakkoon varattavia paikkoja on rajallinen määrä.
VOINKO OSTAA TARJOILUJA VASTA PAIKAN PÄÄLTÄ?
Kyllä voit. Ravintolamme palvelee lämpiössä tuntia ennen esitystä ja väliaikatarjoilut on mahdollista ostaa myös vasta väliajalla.
ONKO ERIKOISRUOKAVALIOT HUOMIOITU?
Väliaikatarjoilut on mahdollista tilata laktoosittomana ja gluteenittomana. Kysy lisää ravintolastamme ravintola@kansallisteatteri.fi ja puhelimitse palvelemme numerossa 040 450 3297 (ke-pe 10-15). Ammattitaitoinen henkilökuntamme auttaa mielellään.
SAANKO SYÖDÄ OMIA EVÄITÄ?
Kansallisteatterin lämpiöt ovat anniskelualuetta, joten omien eväiden nauttiminen ei ole mahdollista. Ravintolan virvokkeet ja herkut nautitaan lämpiötiloissa, katsomoon ei voi viedä tarjoiluja.
SAANKO LÄMPIÖSSÄ VETTÄ?
Ennen esitystä ja väliajalla lämpiössä on juomavesisäiliöt ja laseja.
Muita kysymyksiä
MITEN MINUN TULEE PUKEUTUA KANSALLISTEATTERIIN? ONKO KANSALLISTEATTERISSA PUKUKOODIA?
Kansallisteatterissa ei ole yleisölle mitään virallista pukukoodia. Olet yhtä tervetullut nauttimaan esityksestä niin farkuissa kuin iltapuvussakin! Huomioithan muut katsojat ja vältät vahvoja hajusteita.
TEKIJÄT, TAUSTATIEDOT JA KÄSIOHJELMAT: KUKA ON TUO KIINNOSTAVA NÄYTTELIJÄ? ENTÄ KUKA ON OHJANNUT ESITYKSEN?
Käsiohjelmasta löydät kaikki tekijätiedot ja muuta kiinnostavaa taustatietoa esityksestä. Käsiohjelmia saa ostaa Lippumyymälästä ja ennen esitystä vahtimestareilta. Työryhmätiedot löytyvät myös verkkosivuiltamme kunkin esityksen omalta sivulta. Käsiohjelman voit ostaa edullisemmin ennakkoon Kansallisteatterin lippumyymälästä. Näytösten yhteydessä vahtimestarit myyvät käsiohjelmia.
Kultakin esityssivulta Kansallisteatterin verkkosivuilla löytyy lisätietoa esityksestä. Esittelytekstin lisäksi voit lähellä ensi-iltaa katsoa kuvia Flickr-sivuiltamme. Lisäksi monista esityksistä on tarjolla tuhti infopaketti ja oppimateriaaleja kaikkien käytettäviksi.
ONKO ESITYKSISSÄ TEKSTITYS?
Ohjelmistossamme on aika ajoin tekstitettyjä esityksiä. Kysy lisää lippumyymälästämme!
PERUMISKÄYTÄNNÖT: NÄYTÄNTÖ, JOHON OLIN TULOSSA, ON PERUTTU. MIKSI? MITEN TOIMIN PERUUTUKSEN SATTUESSA?
Kansallisteatterin näytäntö perutaan vain ylivoimaisen esteen sattuessa. Useimmiten syynä on äkillinen sairastapaus. Lähetämme tekstiviestin perumisesta puhelinnumeronsa antaneille.
Perutun näytännön jo lunastetut liput vaihdetaan toiseen saman esityksen näytäntöön tai rahat maksetaan takaisin Kansallisteatterin lippumyymälässä. Lippupisteen kanavista ostetuista lipuista ei palauteta palvelumaksua. Liput on vaihdettava uusiin kuukauden kuluessa perutusta näytännöstä. Vältät puhelinruuhkat, kun soitat lippumyymälään vasta muutaman päivän kuluttua. Teatteri ei korvaa muita peruutuksesta johtuneita kuluja.
EIKÖ TEILLÄ OLE VARAMIEHITYSTÄ?
Kansallisteatterissa ei ole kaksoismiehityksiä, sillä esitykset syntyvät tiiviin ensemble-työskentelyn tuloksena, jossa jokaisella työryhmän jäsenellä on oma, olennainen osansa. Joskus saatetaan turvautua niin sanottuun paikkaukseen, jossa estyneen näyttelijän roolin opettelee joku muu.
HALUAN ANTAA PALAUTETTA. MITEN VOIN TEHDÄ SEN?
Mielipiteesi ja kokemuksesi ovat meille tärkeitä. Lähetä meille palautetta osoitteeseen myynti@kansallisteatteri.fi. Vastaamme viestiisi mahdollisimman nopeasti.