Tiedote – 23.4.2024

Prima Facie pohtii seksuaalista väkivaltaa kokeneen asemaa oikeusjärjestelmän rattaissa

Suzie Millerin kirjoittama Prima Facie saa Suomen kantaesityksensä Kansallisteatterin Maalaamosalissa 25.4. Seksuaalista väkivaltaa kokeneen päähenkilön kautta monologinäytelmä tarkastelee ihmisen eri rooleja ja yhteiskunnan rakenteita sekä pohtii seksuaalista väkivaltaa kokeneen asemaa lain ja oikeuden edessä. Esityksen ohjaa Susanna Kuparinen ja näyttämöllä nähdään Kansallisteatterin ensembleen kuuluva näyttelijä Annika Poijärvi.


Kuva: Katri Naukkarinen 

Ajankohtaisen menestysnäytelmän Suomen kantaesitys Maalaamosalissa

Asianajajana toimineen, australialaissyntyisen Suzie Millerin kirjoittama Prima Facie on monologinäytelmä seksuaalisesta väkivallasta, yhteiskunnan rakenteista sekä lain ja oikeuden maailmasta.

Päähenkilö, lontoolainen Tessa Ensler, on sosiaalisen nousun tehnyt huippujuristi, joka on ansioitunut seksuaalirikoksista syytettyjen puolustusasianajajana. Kesken nousujohteisen uransa hänet raiskataan. Tessa joutuu kohtaamaan edustamansa oikeusjärjestelmän uudessa roolissa, asianomistajana. Näytelmän polttopisteessä on brittiläinen oikeusjärjestelmä, mutta Tessan kokemus on universaali.

Prima Facie on ollut menestys vuoden 2019 kantaesityksestään lähtien. Palkittua näytelmää on esitetty ympäri maailmaa, ja se on käännetty miltei kolmellekymmenelle kielelle. Teos on julkaistu myös romaanina vuonna 2023 ja sen pohjalta ollaan tekemässä elokuvaa. Suomen kantaesityksensä Prima Facie saa Kansallisteatterin Maalaamosalissa 25.4.

Voimakas kuvaus rooleista, rakenteista ja rajojen vetämisestä

Prima Facie -esityksen ohjaa Susanna Kuparinen. Tessan roolin näyttelee Kansallisteatterin ensemblen näyttelijä Annika Poijärvi. Tekstin suomennos on Aleksi Milonoffin käsialaa.

Seksuaalista väkivaltaa kokeneen henkilön kautta esitys valottaa eri näkökulmista ihmisen identiteettejä ja pohdintaa siitä, mihin vetää omat rajat. Esiin nousee yksilön haavoittuvuus yhteiskunnan rakenteissa ja oikeusjärjestelmän rattaissa, mutta toiveikkuutta tuo ajatus siitä, ettei mikään ole lopullista. Ihminen ei koskaan ole joko tai, eikä edes sekä että. Sillä traumaattisenkin tapahtuman jälkeen ihmisen identiteetit tarjoavat selkänojan, joiden avulla jatkaa eteenpäin. Intiimi esitystila tuo Poijärven huikealla intensiteetillä näyttelemän Tessan kaikkine tunnetiloineen lähelle katsojaa.


Kuva: Katri Naukkarinen 

“Esitys tekee näkyväksi inhottavan totuuden siitä, että oikeusjärjestelmä on kaikille sama, mutta vain, jos on varaa maksaa siitä. Lisäksi Prima Facie pakottaa miettimään, onko meillä olemassa hiljainen normi siitä, miltä seksuaalista väkivaltaa kokeneen pitää näyttää ja kuulostaa ollakseen uskottava”, Kuparinen pohtii.

Kuparinen on viime vuosina tehnyt dokumenttiteatteriesityksiä, jotka ovat herättäneet runsaasti keskustelua ja kiitosta. Prima Facie on ensimmäinen ennen harjoitusprosessia valmiiksi kirjoitettu näytelmäteksti, jonka Kuparinen on ohjannut viimeisten viidentoista vuoden aikana.

Kolme kysymystä ohjaajalle: Susanna Kuparinen & Prima Facie | Kansallisteatteri
Prima Facie | Flickr

Prima Facie | Kansallisteatteri

Suomen kantaesitys Maalaamosalissa 25.4.2024

Työryhmä

Näyttämöllä Annika Poijärvi

Ohjaus Susanna Kuparinen Suomennos Aleksi Milonoff Lavastus-, valo- ja videosuunnittelu Pyry Hyttinen Pukusuunnittelu Saara Ryymin Musiikki Meriheini Luoto Äänisuunnittelu Olli Valkola Esitysdramaturgi Akse Petterson Dramaturgi Eva Buchwald