Modernin elokuvaklassikon upea näyttämösovitus ensimmäistä kertaa Suomessa
Samuel Adamsonin näytelmä Pedro Almodóvarin elokuvan pohjalta
Pedro Almodóvarin elokuvaklassikkoon perustuva Kaikki äidistäni on pakahduttavan kaunis ylistyslaulu äitiydelle ja naisten voimalle.
Kun teini-ikäinen Esteban joutuu syntymäpäivänään traagiseen onnettomuuteen, hänen äitinsä Manuela päättää täyttää pojan viimeiseksi jääneen toiveen. Hän lähtee Madridista Barcelonaan etsimään isää, joka jäi Estebanille tuntemattomaksi. Barcelonassa Manuelan seuraan liittyy prostituoituna itseään elättävä Agrado, nuori katolinen sisar Rosa sekä näyttelijätärdiiva Huma Rojo. Huma esiintyy Blanche Dubois’n roolissa Viettelysten vaunussa ‒ näytelmässä, jolla tuntuu olevan kohtalonomainen yhteys Manuelan elämään. Barcelonan taivaan alla erilaisten naisten tiet kohtaavat koskettavan inhimillisellä tavalla.
Kaikki äidistäni kertoo haavoittuneesta äitiydestä: kuolemattomasta rakkaudesta, suurista suruista ja uutta toivoa antavista iloista. Se on näytelmä, joka suhtautuu marginaalissa eläviin henkilöihinsä lämmöllä ja hyväksyvästi. Klassiset Hollywood-elokuvat, teatteri ja naisten elämäntarinat asettuvat toistensa peileiksi huikean monitasoisessa näyttämöteoksessa, joka yhdistää suvereenisti tragediaa, komediaa ja toiveikkuutta. Vavahduttavan tarinan ytimessä on vapaus löytää ja valita itselleen perhe, rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Samuel Adamsonin näyttämösovitus (All About My Mother, 2007) tuo Almodóvarin Oscar-palkitun ja ylistetyn elokuvan (Todo sobre mi madre, 1999) ensimmäistä kertaa suomalaisteatteriin. Teoksen ohjaa huikean visuaalisesta ja fyysistä ilmaisua painottavasta näyttämökielestään tunnettu Anne Rautiainen, joka on aiemmin ohjannut Kansallisteatteriin suurta suosiota saavuttaneet esitykset Lokki (2019), Mestari ja Margarita (2017) sekä Perhosia askelten alla (2013).
Suomen kantaesitys Suurella näyttämöllä 16.9.2020
Voimakkaita valoja ja teatteriusvaa
”Erityisen vaikuttava on koko esitystä kehystävä päälavaste, joka muokkaa näyttämöstä teatterin takaovien puoleisen hämärän kujan. Symbolisesti se kuvaa, kuinka elämässä näytteleminen jatkuu myös teatterilavan ja kulissien takana olevilla uusilla näyttämöillä.”
”Valtavaa tuskaa sisältävä tarina vie katsojan syviin vesiin, mutta kaikkein pimeimmän hetkenkin keskellä on pilkahdus valoa. Koskaan ei ole niin synkkää, etteikö nauru voisi parantaa tilannetta edes hetkeksi. Tuska ei väisty, mutta tulevaisuudessa ja uudessa elämässä on aina toivoa.”
”Kaiken kaikkiaan olen iloinen siitä, että sain sukeltaa tähän värikkääseen ja villiin maailmaan kuuntelemaan nokkelien hahmojen repliikkejä, nauramaan ja liikuttumaan.”
”Kansallisteatterin versio Kaikki äidistäni -näytelmästä on ohjaajan ja näyttelijäntyön juhlaa. Anne Rautiainen on työryhmänsä kanssa luonut tunteita syvästi koskettavan elämyksen.”
”Katariina Kaitue on itseoikeutettu näyttelijädiivan rooliin. Sen vastapainona toimii Annika Poijärven eleetön vaatimattomuus, joka riehahtaa tarvittaessa raivoon.”
”Äidiksi päätyvä nunna Rosa (pirteä Aksa Korttila) tuo tarinaan almodovarilaista kieroa huumoria, Katariina Kaitueen näyttelijätär Huma on diivojen diiva, Kristiina Halttu laulaa jumalaisesti ja Janne Reinikainen löytää Agradoonsa loppua kohden traagista syvyyttä.”
”Kristiina Haltun kylmäävän kaunis laulu kuuluu muutamaan otteeseen, ja varsinkin näytelmän vaikuttavassa loppukohtauksessa se saa katsomossa ihon kanalihalle.”
Pedro Almodóvarin elokuvaklassikkoon perustuva Kaikki äidistäni on pakahduttavan kaunis ylistyslaulu äitiydelle ja naisten voimalle.
Kun teini-ikäinen Esteban joutuu syntymäpäivänään traagiseen onnettomuuteen, hänen äitinsä Manuela päättää täyttää pojan viimeiseksi jääneen toiveen. Hän lähtee Madridista Barcelonaan etsimään isää, joka jäi Estebanille tuntemattomaksi. Barcelonassa Manuelan seuraan liittyy prostituoituna itseään elättävä Agrado, nuori katolinen sisar Rosa sekä näyttelijätärdiiva Huma Rojo. Huma esiintyy Blanche Dubois’n roolissa Viettelysten vaunussa ‒ näytelmässä, jolla tuntuu olevan kohtalonomainen yhteys Manuelan elämään. Barcelonan taivaan alla erilaisten naisten tiet kohtaavat koskettavan inhimillisellä tavalla.
Kaikki äidistäni kertoo haavoittuneesta äitiydestä: kuolemattomasta rakkaudesta, suurista suruista ja uutta toivoa antavista iloista. Se on näytelmä, joka suhtautuu marginaalissa eläviin henkilöihinsä lämmöllä ja hyväksyvästi. Klassiset Hollywood-elokuvat, teatteri ja naisten elämäntarinat asettuvat toistensa peileiksi huikean monitasoisessa näyttämöteoksessa, joka yhdistää suvereenisti tragediaa, komediaa ja toiveikkuutta. Vavahduttavan tarinan ytimessä on vapaus löytää ja valita itselleen perhe, rakastaa ja tulla rakastetuksi.
Samuel Adamsonin näyttämösovitus (All About My Mother, 2007) tuo Almodóvarin Oscar-palkitun ja ylistetyn elokuvan (Todo sobre mi madre, 1999) ensimmäistä kertaa suomalaisteatteriin. Teoksen ohjaa huikean visuaalisesta ja fyysistä ilmaisua painottavasta näyttämökielestään tunnettu Anne Rautiainen, joka on aiemmin ohjannut Kansallisteatteriin suurta suosiota saavuttaneet esitykset Lokki (2019), Mestari ja Margarita (2017) sekä Perhosia askelten alla (2013).
Suomen kantaesitys Suurella näyttämöllä 16.9.2020
Voimakkaita valoja ja teatteriusvaa
”Erityisen vaikuttava on koko esitystä kehystävä päälavaste, joka muokkaa näyttämöstä teatterin takaovien puoleisen hämärän kujan. Symbolisesti se kuvaa, kuinka elämässä näytteleminen jatkuu myös teatterilavan ja kulissien takana olevilla uusilla näyttämöillä.”
”Valtavaa tuskaa sisältävä tarina vie katsojan syviin vesiin, mutta kaikkein pimeimmän hetkenkin keskellä on pilkahdus valoa. Koskaan ei ole niin synkkää, etteikö nauru voisi parantaa tilannetta edes hetkeksi. Tuska ei väisty, mutta tulevaisuudessa ja uudessa elämässä on aina toivoa.”
”Kaiken kaikkiaan olen iloinen siitä, että sain sukeltaa tähän värikkääseen ja villiin maailmaan kuuntelemaan nokkelien hahmojen repliikkejä, nauramaan ja liikuttumaan.”
”Kansallisteatterin versio Kaikki äidistäni -näytelmästä on ohjaajan ja näyttelijäntyön juhlaa. Anne Rautiainen on työryhmänsä kanssa luonut tunteita syvästi koskettavan elämyksen.”
”Katariina Kaitue on itseoikeutettu näyttelijädiivan rooliin. Sen vastapainona toimii Annika Poijärven eleetön vaatimattomuus, joka riehahtaa tarvittaessa raivoon.”
”Äidiksi päätyvä nunna Rosa (pirteä Aksa Korttila) tuo tarinaan almodovarilaista kieroa huumoria, Katariina Kaitueen näyttelijätär Huma on diivojen diiva, Kristiina Halttu laulaa jumalaisesti ja Janne Reinikainen löytää Agradoonsa loppua kohden traagista syvyyttä.”
”Kristiina Haltun kylmäävän kaunis laulu kuuluu muutamaan otteeseen, ja varsinkin näytelmän vaikuttavassa loppukohtauksessa se saa katsomossa ihon kanalihalle.”