"Suuret tarinat ovat juuri niitä, jotka pysyvät itsepäisesti elossa, koska kieltäytyvät onnellisen lopun logiikasta.” Rabah
Kaksi erilaista ihmistä, laulajatar Jeannette ja runoilija Rabah kohtaavat sattumalta. Jeannette on karannut kotoaan teini-ikäisenä päästäkseen laulajaksi. Suuri unelma tähteydestä on kuitenkin särkynyt sodan jalkoihin, ja hän on päätynyt esiintymään nuhruisiin yökerhoihin.
Vuosia jälkeenpäin Jeannette ja Rabah kohtaavat jälleen. Jeannette on ryhtynyt auttamaan Rabahia, jonka alkoholinhuuruinen boheemielämä ja kapinallisiksi tulkitut kirjoitukset ovat johtaneet kadulle ja mielisairaalaan. Nyt Rabah asuu Jeannetten luona. He ovat yksinäisiä, mutta heillä on toisensa.
Kaksi erilaista ihmistä, kaksi kokemusta, kaksi muistia. Toinen heistä pakenee menneisyyttään, toisella ei ole muuta kuin leppymättömät muistot. Nykyhetki ja mennyt aika asettautuvat keskusteluun muistojen ja mielikuvien kanssa. Millainen oli heidän kohtaamisensa aiemmin, vuosia sitten? Onko heistä yhdessä otettu valokuva pelkkää kuvitelmaa? Mikä on se menneisyys, joka kadonneen valokuvan kautta yhdistää heitä? Entä millaisena näyttäytyy tulevaisuus?
Kahden näyttelijän tunnekylläinen esitys
Basim Kaharin Appelsiinit (برتقال, Burtuqal, 2020) on surumielisen kaunis, intensiivinen ja runollisen filosofinen kahden hengen näytelmä. Vihamielisten olosuhteiden rikkomien taiteilijoiden kautta se kertoo sivullisuudesta, rakastamisen vaikeudesta, lohdusta ja elämän ikuisesta keskeneräisyydestä. Esityksen ohjaa Kansallisteatterissa debytoiva Jarno Kuosa, ja sen pääosissa loistavat näyttelijät Meri Nenonen ja Niko Saarela.
Basim Kahar on syntynyt Bagdadissa vuonna 1962. Hän on irakilainen, jolla on myös Australian kansalaisuus. Hän on valmistunut Bagdadin yliopiston taideakatemiasta teatteriohjaajaksi ja ohjannut 26 teatteriesitystä Bagdadista Damaskokseen, Beirutista Sydneyyn. Kahar on myös ohjannut lukuisia tv-sarjoja sekä kahdeksan elokuvaa. Tällä hetkellä Kahar asuu Kairossa, jossa hän työskentelee taiteilijana.
Kaharin näytelmien aiheena, kuten myös Appelsiineissa, on usein taiteilija, joka vasten tahtoaan elää eristyksissä. Kahar on itse joutunut viettämään merkittäviä aikoja elämästään maanpaossa. "Identiteetti on esteettinen idea”, kirjailija on todennut haastattelussa. ”Ohjaan näytelmiä kiinnittämättä huomiotani siihen, toteutetaanko ne Bagdadissa, Damaskoksessa vai Sydneyssä. Minä toteutan itseäni, ymmärrystäni siitä, mitä on ihmisyys, vihaani väkivaltaa, armeijaa, sortoa ja tyrannihallituksia kohtaan ja olen aina rakkauden ja kauneuden puolella, missä ikinä olenkin."
Maailman kantaesitys Maalaamosalissa 18.9.2024
Appelsiinit on ensimmäinen Kansallisteatterissa esitettävä näytelmä, joka on alun perin kirjoitettu arabiaksi.