Siirry pääsisältöön
""

Viime päivinä on käyty laajalti julkista keskustelua Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esityksen roolituksesta. Viikonloppuna Kansallisteatteri otti aikalisän roolin määrittelyn ja näyttelijävalinnan osalta.

Kansallisteatterin Pedro Almodóvarin samannimiseen elokuvaan pohjautuva teatteritulkinta perustuu Samuel Adamsonin vuonna 2007 Lontoossa kantaesitettyyn näytelmäsovitukseen. Teoksen Agradon roolihahmon näyttelijävalinta on herättänyt laajalti kriittistä keskustelua.

Kansallisteatterin ja teoksen ohjaajan Anne Rautiaisen aiemmissa lausunnoissa roolihahmon identiteetin määrittely on ollut ristiriitaista ja virheellistä. Lausunnoissa hahmo on määritelty transsukupuoliseksi, mikä on johtanut julkiseen kritiikkiin siitä, ettei miesnäyttelijä voi esittää roolia.

Toisin kuin Almodóvarin elokuvassa, Adamsonin näytelmässä hahmo ei ole transsukupuolinen, vaan transvestiitti.  Ohjaaja Anne Rautiaisella oli alun perin idea roolittaa teos Almodóvarin elokuvan mukaisesti siten, että hahmon olisi näytellyt transsukupuolinen ammattinäyttelijä.

Näytelmän oikeuksia valvova Nordic Drama Corner otti lauantaina yhteyttä Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyahoon ja muistutti, että näytelmäsovituksessa Agradon roolihahmo on nimenomaan transvestiitti ja että Janne Reinikainen näyttelijävalintana on oikeuksien haltijoiden hyväksymä.

Työryhmä ja pääjohtaja ovat päätyneet pysymään alkuperäisessä näyttelijävalinnassa muista julkisuudessa esitetyistä vaihtoehdoista huolimatta. ”Janne Reinikainen on rakentanut rooliaan alusta lähtien transvestiitiksi. Elokuvan transnaisen ja näytelmäkäsikirjoituksen transvestiitin tulkintalinjoista on ollut eriäviä näkemyksiä Rautiaisen ja Reinikaisen välillä. Irtisanoin Janne Reinikaisen hätiköidysti. Olin siinä käsityksessä, että ohjaaja ohjaa näyttämölle transnaista. Olemme selvittäneet asian ja jatkamme produktiota alkuperäisen näytelmädramatisoinnin mukaisesti”, Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho kommentoi.

”Olen pahoillani ristiriitaisesta ja virheellisestä viestinnästäni Agradon roolin suhteen. Emme ole missään vaiheessa halunneet loukata ketään. Olen myös syvästi pahoillani Janne Reinikaisen syyttä kokemasta kohtelusta. Prosessin alkuvaiheessa ajattelin ohjaajana, että nyt tarjoutuisi mahdollisuus roolittaa Almodóvarin elokuvan tapaan Agrado ammattinäyttelijällä, joka olisi transihminen. Toisin kuin elokuvassa, näyttämösovituksessa Agradon roolihenkilö on nimetty transvestiitiksi. En toki olisi roolittanut transnaista transvestiitiksi, vaan siinä tapauksessa olisin hakenut lupaa oikeuksien haltijoilta muokata rooli transnaiseksi. Kun transnaista ei rooliin löytynyt, päätimme pitäytyä brittiversiossa. Koska dramatisoinnin repliikkitasolla roolihahmon transvestisuus ei ole aukotonta, ajatus transnaiseudesta jäi kummittelemaan koko prosessin ajaksi. Näyttelijä Janne Reinikainen lähti puolestaan tekemään rooliluettelon mukaisesti transvestiittiroolia. Tästä sekaannuksesta johtuen tilanne on ollut epäselvä ja ristiriitainen. Aikalisä otettiin pääjohtajan kanssa tajuttuamme, että olemme loukanneet ja huomattuamme ettemme ole ymmärtäneet täysin sukupuolikysymystä vilpittömistä pyrkimyksistämme huolimatta. Pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että on syytä kirkastaa tulkintaamme niin, että näyttämöllä nähdään vedenpitävästi transvestiittihahmo. Toivon vilpittömästi, että käyty keskustelu lisää ymmärrystä, itselläni se sitä ainakin on tehnyt”, ohjaaja Anne Rautiainen sanoo.

Mika Myllyahon mukaan keskustelu on osoittanut, ettei enemmistön näkökulmasta käsin ole helppoa ymmärtää asian herkkyyttä ja merkityksellisyyttä. ”Olemme pahoillamme, että olemme käyttäneet epätarkkoja ja ristiriitaisia käsitteitä ja näin synnyttäneet vääriä mielikuvia”, Myllyaho kommentoi.

Näyttelijä Janne Reinikainen on kommentoinut viikonlopun aikana julkisesti roolihahmostaan käytyä keskustelua ja lisää: ”Olen halunnut pitää julkiset ulostuloni töistäni minimissä, koska taiteilijan puheenvuoro on teos. Nyt olen kuitenkin joutunut kommentoimaan asioita, joita koko ajan opettelen. Tämän opettelun olen aloittanut vuoden alussa, ja työ jatkuu.”

Ymmärrän transyhteisön tuohtumuksen. He ovat olleet väärien tietojen varassa Agradon hahmosta, ja tuohtumus on siitä näkökulmasta täysin perusteltua.

Suomi rikkoo transihmisten ihmisoikeuksia julmalla ja väkivaltaisella tavalla. Miten sivistysvaltiossa keneltäkään voidaan vaatia lisääntymiskyvyttömyyttä, jotta saa omalle sukupuolelleen juridisen vahvistuksen? Oman sukupuolen merkitseminen pitäisi olla ainoastaan juridinen prosessi. Nämä huutavat epäkohdat tulisi korjata heti. Roolini transvestiitti Agradona on teidän kaikkien vapaasti arvioitavana”, Janne Reinikainen kommentoi.

Kaikki äidistäni -ennakkonäytännöt 14. ja 15.9., ensi-ilta 16.9. ja 19.9. näytäntö esitetään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.