Siirry pääsisältöön

Liput ja esitykset

Mitä tänään esitetään?

Ajantasaiset ohjelmatiedot löydät Kansallisteatterin verkkosivuilta.

Miten koronan aiheuttamat poikkeusolot ja turvallisuus on huomioitu Kansallisteatterissa?

Kansallisteatterin esitystoiminta alkaa jälleen elokuussa 2020. Kansallisteatterin näytännöt alkavat elokuussa 2020. Haluamme tehdä teatterikäynnistäsi mahdollisimman turvallisen. Kansallisteatteri on sitoutunut kansalliseen esittävän taiteen yhteislinjaukseen. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia turvataksemme sekä yleisön että henkilökunnan terveyden. Olemme koostaneet kaikki ohjeistukset Turvallisesti Kansallisteatterissa -sivustolle, johon voit tutustua täällä.

Mistä voin ostaa lippuja?

Lippuja voi ostaa ja varata suoraan Kansallisteatterin omasta lippumyymälästä tai ostaa Lippupisteen verkkosivuilta, myyntipisteistä ja varata puhelinpalvelusta 0600 900 900, (2 €/min + pvm). Puhelinpalvelu on avoinna ma-la klo 9-21 ja su klo 10–18 (poikkeukset mahdollisia esimerkiksi pyhinä – tarkista ajankohtaisimmat aukioloajat lippumyymälän omalta sivulta).

Varatut liput voit lunastaa Kansallisteatterin lippumyymälästä, mistä tahansa Lippupisteen myyntipisteestä tai R-kioskilta. R-kioskeilla ei voi muuttaa varausta. Varatut liput on lunastettava kolmen viikon sisällä varauksesta. Mikäli esitys on alle kolmen viikon kuluessa varauksesta, sovitaan lunastusajasta tapauskohtaisesti. Lunastettuja lippuja ei voi palauttaa eikä vaihtaa.

Miksi minun on annettava yhteystietoni lippua ostettaessa?

Pyydämme yhteystietoja, jotta voimme siinä valitettavassa tapauksessa, että esitys peruuntuu, ottaa teihin yhteyttä. Kansallisteatteri noudattaa tietosuojalakia.

Miten voin ostaa lahjakortin Kansallisteatteriin?

Lahjakortteja Kansallisteatteriin voi ostaa Kansallisteatterin omasta lippumyymälästä sekä Lippupisteen toimipaikoista ja verkkokaupasta.

Milloin lippuja voi ostaa, onko teillä ovilipunmyyntiä?

Esitystemme liput tulevat myyntiin neljä kertaa vuodessa noin puoli vuotta ennen näytäntöjä. Lippuja voi ostaa Kansallisteatterin lippumyymälästä ja Lippupisteeltä esityksen alkuun asti. Näyttämöiden ovilla ei ole lipunmyyntiä, paitsi Vallilan Kansallisteatterissa tuntia ennen esityksen alkua.

Riittääkö jos näytän lippuni kännykästä?

Kyllä riittää, sekä printtilipun että mobiililipun voi näyttää kännykän näytöltä.

Kuinka pitkä esitys on? Lasketaanko väliaika esityksen kestoon? Minkä pituinen on esityksen väliaika?

Esityksen kesto ilmoitetaan lähellä ensi-iltaa. Väliaika kestää noin 20 minuuttia ja sisältyy kestoarvioon. Kestotieto löytyy Kansallisteatterin verkkosivuilta, käsiohjelmasta ja lipusta. Esityksen alkamisesta ja väliajan päättymisestä ilmoitetaan lämpiössä kuuluvilla sisäänsoitoilla.

Saako esityksen aikana poistua salista?

Välttämättömästä syystä on mahdollista poistua salista kesken esityksen, mutta saliin pääsee takaisin vasta väliajalla, mikäli esityksessä sellainen on.

Voinko valokuvata esitystä?

Esitysten valokuvaaminen ja kaikkinainen tallentaminen on kielletty.

Mistä näen esityksen valokuvia?

Valokuvia Kansallisteatterin esityksistä löytyy Kansallisteatteri Flickr-tililtä, jonne on linkki kunkin esityksen sivulta.

Millä näyttämöllä teosta esitetään? Miten löydän sinne?

Kansallisteatterilla on viisi näyttämöä: Suuri näyttämö, Pieni näyttämö, Willensauna ja Omapohja. Syksystä 2020 alkaen Pieni näyttämö on remontissa ja sen toiminta siirtyy Vallilan Kansallisteatteriin. Willensauna on remontin ajan suljettu. Suuri näyttämö ja Omapohja toimivat normaalisti.

Saapuminen

Pääseekö paikalle julkisilla kulkuvälineillä?

Kansallisteatteriin on erittäin helppo tulla julkisilla kulkuvälineillä. Sijaintimme Rautatientorin varrella mahdollistaa vaivattoman saapumisen niin linja-autolla, raitiovaunulla, junalla kuin metrollakin. Vallilan Kansallisteatteriin pääsee niin ikään mukavasti raitiovaunulla ja bussilla sekä Pasilan asemalta kävellen noin vartissa.

Onko teillä pyöräparkkia?

Kansallisteatterilla ei valitettavasti ole omaa yleisöpyöräparkkia. Lähin paikka polkupyörän pysäköintiin sijaitsee Rautatieaseman Kaisaniemenpuiston puoleisessa päädyssä.

Voinko tulla omalla autolla?

Jos saavut omalla autolla, saat kahden tunnin pysäköintihyvityksen P-Elielissä esitysiltana. Pysäköintihyvityksen saadaksesi ota sisäänajopuomilta pahvinen pysäköintilippu. Luottokortilla sisään ajettaessa pysäköintietu ei ole hyödynnettävissä. Etu on voimassa arkisin klo 18.00–24.00, la–su klo 12.00–24.00. Pyydä hyvityslippu lippumyymälästä tai vahtimestarilta.

Vallilan Kansallisteatteriin kannattaa saapua julkisilla liikennevälineillä. Konepajan alueella ei ole parkkipaikkoja.

Pääsenkö pyörätuolilla esitykseen?

Kaikkiin Kansallisteatterin katsomoihin on mahdollista ostaa pyörätuolipaikka. Otathan hyvissä ajoin yhteyttä lippumyymäläämme, kun tarvitset pyörätuolipaikkaa, induktiosilmukkaa tai muita erityisjärjestelyjä.

Mistä ovesta pääsen pyörätuolilla tai lastenvaunuilla?

Soittamalla itäisen porrastornin ovisummeria on mahdollista saada yhteys keskusvahtimestareihin ja apua esteettömään kulkuun teatterissa.
Vallilan Kansallisteatterin ja Omapohjan sisäänkäynnit ovat esteettömiä.

Naulakkopalvelut

Mihin laitan takkini? Entä arvoesineet? Maksaako vaatesäilytys? Ovatko narikat vartioituja? Kansallisteatterin Suuren näyttämön ja Pienen näyttämön vartioitu naulakko huolehtii takeista ja tavaroista ja arvoesineistä esityksen ajan. Naulakkopalvelumme on maksuton. Halutessasi voit maksaa vapaaehtoisen naulakkomaksun. Omapohjan ja Vallilan Kansallisteatterin naulakot ovat vartioimattomia.

Miksen saa ottaa isokokoista reppua tai laukkua katsomoon?

Sekä näyttämöllä että katsomossa on mukavaa ja turvallista, kun päällysvaatteet ja isokokoiset laukut jätetään vaatenaulakkoon.

Missä on wc?

Kullakin näyttämöllä on omat wc-tilansa, joihin ohjataan kyltityksin. Henkilökuntamme auttaa mielellään oikean paikan löytämisessä. Pienen näyttämön ja Willensaunan wc-tilojen määrä ovat nykyisellään valitettavasti hyvin rajallinen. Vinkki: Suuren näyttämön yläkerroksista löytyy lisää wc-tiloja!

Miten löydän istumapaikkani?

Teatterilipusta löydät näyttämön, penkkirivin ja paikkanumerosi. Penkkirivin päädystä näet rivin numeron. Istumapaikan numeron näet istuimesta.

Katsomokarttoihin voit tutustua etukäteen verkkosivuiltamme. Merkintä vasen / oikea (katse näyttämölle päin) ohjaa salisisäänkäyntiäsi. Suurella näyttämöllä permanto tarkoittaa katutasoa, ensi parvelle nouset yhdet portaat, toiselle parvelle kahdet portaat (myös hissi käytettävissä). Muilla näyttämöillä ei ole parvia.

Ravintolapalvelut

Miten tilaan väliaikatarjoilut?

Tutustu tarjoiluvalikoimaamme verkkopalvelussa ja tilaa silloin, kun Sinulle sopii. Tilaa ja maksa väliaikatarjoilut verkossa viimeistään kaksi arkipäivää ennen esitystä. Voit myös soittaa 010 7331 318 ma-pe 10–16.00. Puhelimitse tarjoiluja voi tilata näytäntöpäivänä aina klo 16.00 asti. Puhelinpalvelu ei ole auki viikonloppuisin.

Voinko ostaa tarjoiluja vasta paikan päältä?

Kyllä voit. Ravintolamme palvelee lämpiössä tuntia ennen esitystä ja väliaikatarjoilut on mahdollista ostaa myös vasta väliajalla.

Onko erikoisruokavaliot huomioitu?

Väliaikatarjoilut on mahdollista tilata laktoosittomana ja gluteenittomana. Kysy lisää ravintolastamme 010 7331 318 ma-pe 10–16.00. Ammattitaitoinen henkilökunta auttaa mielellään.

Saanko syödä omia eväitä?

Kansallisteatterin lämpiöt ovat anniskelualuetta, joten omien eväiden nauttiminen ei ole mahdollista. Ravintolan virvokkeet ja herkut nautitaan lämpiötiloissa, katsomoon ei voi viedä tarjoiluja.

Saanko lämpiössä vettä?

Ennen esitystä ja väliajalla lämpiössä on juomavesisäiliöt ja laseja.

Muita kysymyksiä

Miten minun tulee pukeutua Kansallisteatteriin? Onko Kansallisteatterissa pukukoodia?

Kansallisteatterissa ei ole yleisölle mitään virallista pukukoodia. Olet yhtä tervetullut nauttimaan esityksestä niin farkuissa kuin iltapuvussakin! Huomioithan muut katsojat ja vältät vahvoja hajusteita.

Tekijät, taustatiedot ja käsiohjelmat: Kuka on tuo kiinnostava näyttelijä? Entä kuka on ohjannut esityksen?

Käsiohjelmasta löydät kaikki tekijätiedot ja muuta kiinnostavaa taustatietoa esityksestä. Käsiohjelmia saa ostaa Lippumyymälästä ja ennen esitystä vahtimestareilta. Työryhmätiedot löytyvät myös verkkosivuiltamme kunkin esityksen omalta sivulta. Käsiohjelman voit ostaa edullisemmin ennakkoon Kansallisteatterin lippumyymälästä. Näytösten yhteydessä vahtimestarit myyvät käsiohjelmia.

Kultakin esityssivulta Kansallisteatterin verkkosivuilla löytyy lisätietoa esityksestä. Esittelytekstin lisäksi voit lähellä ensi-iltaa katsoa kuvia Flickr-sivuiltamme. Lisäksi monista esityksistä on tarjolla tuhti infopaketti ja oppimateriaaleja kaikkien käytettäviksi.

Onko esityksissä tekstitys?

Ohjelmistossamme on usein tekstitettyjä esityksiä. Kysy lisää lippumyymälästämme!

Perumiskäytännöt: Näytäntö, johon olin tulossa, on peruttu. Miksi? Miten toimin peruutuksen sattuessa?

Kansallisteatterin näytäntö perutaan vain ylivoimaisen esteen sattuessa. Useimmiten syynä on äkillinen sairastapaus. Lähetämme tekstiviestin perumisesta puhelinnumeronsa antaneille.

Perutun näytännön jo lunastetut liput vaihdetaan toiseen saman esityksen näytäntöön tai rahat maksetaan takaisin Kansallisteatterin lippumyymälässä. Lippupisteen kanavista ostetuista lipuista ei palauteta palvelumaksua. Liput on vaihdettava uusiin kuukauden kuluessa perutusta näytännöstä. Vältät puhelinruuhkat, kun soitat lippumyymälään vasta muutaman päivän kuluttua. Teatteri ei korvaa muita peruutuksesta johtuneita kuluja.

Eikö teillä ole varamiehitystä?

Kansallisteatterissa ei ole kaksoismiehityksiä, sillä esitykset syntyvät tiiviin ensemble-työskentelyn tuloksena, jossa jokaisella työryhmän jäsenellä on oma, olennainen osansa. Joskus saatetaan turvautua niin sanottuun paikkaukseen, jossa estyneen näyttelijän roolin opettelee joku muu.

Haluan antaa palautetta. Miten voin tehdä sen?

Mielipiteesi ja kokemuksesi ovat meille tärkeitä. Lähetä meille palautetta osoitteeseen myynti@kansallisteatteri.fi. Vastaamme viestiisi mahdollisimman nopeasti.