1. Kansallisteatterin tulee olla suomalaisen teatterin tärkein kohtaamispaikka.

2. Kansallisteatteri tarjoaa näyttämöt käyttöön parhaimmille näyttelijöille kirjoittajille, ohjaajille sekä skenografeille.

3. Kansallisteatterin uusi strategia koostuu kahdesta voimasta. Sisäänpäin suuntautuvasta voimasta sekä ulospäin suuntautuvasta voimasta.

4. Sisäänpäin suuntautuva voima tukee taiteellisen henkilöstön kehitystä sekä keskustelua. Lähtökohdat ovat dialogisuus ja rohkeus tuoda esiin omia ajatuksiaan. Jokaisella on mahdollisuus rakentaa omaa taiteilijuuttaan. Etsimme parhaita mahdollisia työolosuhteita koko henkilökunnalle.

5. Ulospäin suuntautuva voima on ajattelua ja tekoja. Kansallisteatterista tulee monipuolinen esittävän taiteen tuottaja ja tekijä. Näyttämötaide on keskipisteessä, mutta Kiertuenäyttämön, Lavaklubin ja kaikkien muiden uusien tuotantojen lähtökohtina ovat ammattitaito ja halu tehdä esityksiä, joilla on merkitystä.

6. Kansallisteatteri on koko Suomen teatteri. Sen tulee heijastaa tässä maassa tapahtuvia ilmiöitä. Helsinki–Rovaniemi on jänneväli.

7. Kansallisteatteri on myös ikkuna Eurooppaan. Eurooppalaisella uudella draamalla on myös oltava paikkansa teatterissa.

8. Kansallisteatterin on tehtävä esityksiä, joista yleisö poistuu tyytyväisenä, kylläisenä ja täynnä ajatuksia. Teatteri ei muuta maailmaa, mutta ihmiseen se vaikuttaa.

9. Ennen kaikkea Kansallisteatteri on ihmisten teatteri. Teatterin tulee edustaa me-henkeä ja kantaa vastuuta työntekijöistään. Se tarkoittaa hyvää ja suvaitsevaa käytöstä teatterin sisällä. Me-henki on myös alku teatterin tekemiselle.

10. Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri.

Mika Myllyaho, Kansallisteatterin pääjohtaja