Maailma on sijoiltaan.
William Shakespeare
Maailma on nyrjähtänyt, mennyt sijoiltaan.
Nuoriso on saamassa perinnökseen vain kaaosta ja valheita.
Olla vai ei? Siitä on nyt kyse.
Ohjaaja Samuli Reunasen ja kirjailija-dramaturgi Aina Bergrothin tuliterä sovitus William Shakespearen ehtymättömästä mestariteoksesta luotaa sukupolvelta toiselle periytyvän trauman seurauksia. Se on viiltävä sukellus surullisen prinssin mielenkuohuihin ja karnevalistisen räiskyvä näyttämöteos identiteettien julmasta valtapelistä. Tämä klassikko on totta tässä ja nyt!
Esityksen nimiroolissa nähdään karismaattinen pop-prinssi Olavi Uusivirta, jonka vastavoimaksi Ofeliana kohoaa Fanni Noroilan vahva ja omaääninen taiteilijapersoona. Esityksen musiikin on säveltänyt kitaravirtuoosi Timo Kämäräinen, joka myös esiintyy Hamletin uskollisen ystävän Horation roolissa.
Esityksessä on voimakkaita kohtauksia ja suosittelemme esitystä 13 vuotta täyttäneille.
Ensi-ilta Suurella näyttämöllä 10.3.2022
Seuraa Fanni Noroilaa Instagramissa.
Voimakkaita valoja ja ääniä sekä teatterisavua.
”Etenkin ensimmäisen puoliskon energiset rave-henkiset tanssikohtaukset olivat monin tavoin upeita. Mielessä vilahti välittömästi myös se, että nytpä on Kansallisteatterin kummituksilla ihmeteltävää, kulkevat sitten kirves kädessä tai ilman.”
”Uusivirta on ottanut Hamletiinsa paitsi teatterikorkean näyttelijäkoululutuksessa ammoin hankitut perustaitonsa, myös kaiken rock-estradella karttuneen lavakarismansa. Lopputulos puhuu puolestaan. Hänen Hamletinsa on luja kuin rock – ilman musikaaliakin.”
”Fanni Noroila Ofeliana onnistuu tehtävässä hienosti. Hänen Ofeliansa on omaääninen päivitys 2000-luvun naiskuvastoon. Aleksi Holkko Ofe-lian Laertes-veljenä taas antaa kasvot queer- näyttelijälle, joka tekee hetero-roolihahmoksi usein tulkitusta Laerteksesta myös uskottavan ja kiinnostavan queer-roolin.”
”Hamlet on läsnä, ottaa kontaktia yleisöön jutustellen niitä näitä, vaihtaa leikaten tyylistä toiseen, hallitsee näyttämöä, jossa kummallisiin asuihin pukeutuneet nuoret etsivät paikkaansa juonittelujen keskellä.”
”Lisäksi Laertes Aleksi Holkko oli mukana Ofelian ja Hamletin kanssa. Tämä kolmikko sai aikaan voimakkaita tuntemuksia myös katsojan omassa kehossa. He onnistuivat luomaan jotain primitiivisiä ja aistikkaita hetkiä, jotka saivat sydämen sykkimään myös katsomossa.”
”Tämä moderni Hamlet tavoittaa varmaan aika hyvin tämän päivän nuoret. Mukana on paljon viittauksia ja kädenojennuksia nykykulttuuriin ja kaikki on vedetty heteronormatiivisuuden luutuneet käsitykset romukoppaan heittäen.”
”Olin haltioissani ensimmäisen puoliajan aikana kun esitys oli niin yllättävä, ilkikurisen riemastuttava ja raikas.”
Maailma on nyrjähtänyt, mennyt sijoiltaan.
Nuoriso on saamassa perinnökseen vain kaaosta ja valheita.
Olla vai ei? Siitä on nyt kyse.
Ohjaaja Samuli Reunasen ja kirjailija-dramaturgi Aina Bergrothin tuliterä sovitus William Shakespearen ehtymättömästä mestariteoksesta luotaa sukupolvelta toiselle periytyvän trauman seurauksia. Se on viiltävä sukellus surullisen prinssin mielenkuohuihin ja karnevalistisen räiskyvä näyttämöteos identiteettien julmasta valtapelistä. Tämä klassikko on totta tässä ja nyt!
Esityksen nimiroolissa nähdään karismaattinen pop-prinssi Olavi Uusivirta, jonka vastavoimaksi Ofeliana kohoaa Fanni Noroilan vahva ja omaääninen taiteilijapersoona. Esityksen musiikin on säveltänyt kitaravirtuoosi Timo Kämäräinen, joka myös esiintyy Hamletin uskollisen ystävän Horation roolissa.
Esityksessä on voimakkaita kohtauksia ja suosittelemme esitystä 13 vuotta täyttäneille.
Ensi-ilta Suurella näyttämöllä 10.3.2022
Seuraa Fanni Noroilaa Instagramissa.
Voimakkaita valoja ja ääniä sekä teatterisavua.
”Etenkin ensimmäisen puoliskon energiset rave-henkiset tanssikohtaukset olivat monin tavoin upeita. Mielessä vilahti välittömästi myös se, että nytpä on Kansallisteatterin kummituksilla ihmeteltävää, kulkevat sitten kirves kädessä tai ilman.”
”Uusivirta on ottanut Hamletiinsa paitsi teatterikorkean näyttelijäkoululutuksessa ammoin hankitut perustaitonsa, myös kaiken rock-estradella karttuneen lavakarismansa. Lopputulos puhuu puolestaan. Hänen Hamletinsa on luja kuin rock – ilman musikaaliakin.”
”Fanni Noroila Ofeliana onnistuu tehtävässä hienosti. Hänen Ofeliansa on omaääninen päivitys 2000-luvun naiskuvastoon. Aleksi Holkko Ofe-lian Laertes-veljenä taas antaa kasvot queer- näyttelijälle, joka tekee hetero-roolihahmoksi usein tulkitusta Laerteksesta myös uskottavan ja kiinnostavan queer-roolin.”
”Hamlet on läsnä, ottaa kontaktia yleisöön jutustellen niitä näitä, vaihtaa leikaten tyylistä toiseen, hallitsee näyttämöä, jossa kummallisiin asuihin pukeutuneet nuoret etsivät paikkaansa juonittelujen keskellä.”
”Lisäksi Laertes Aleksi Holkko oli mukana Ofelian ja Hamletin kanssa. Tämä kolmikko sai aikaan voimakkaita tuntemuksia myös katsojan omassa kehossa. He onnistuivat luomaan jotain primitiivisiä ja aistikkaita hetkiä, jotka saivat sydämen sykkimään myös katsomossa.”
”Tämä moderni Hamlet tavoittaa varmaan aika hyvin tämän päivän nuoret. Mukana on paljon viittauksia ja kädenojennuksia nykykulttuuriin ja kaikki on vedetty heteronormatiivisuuden luutuneet käsitykset romukoppaan heittäen.”
”Olin haltioissani ensimmäisen puoliajan aikana kun esitys oli niin yllättävä, ilkikurisen riemastuttava ja raikas.”