Omien alojensa kansainväliset lippulaivat, Tero Saarinen Company ja Helsingin Barokkiorkesteri, valmistelevat uutuusproduktiotaan Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan kuinka koreografi Tero Saarisen maailmanmaineeseen nostaneiden tanssia, elävää musiikkia, designia ja teknologiaa yhdistävien suurteosten sarjaa jatkava Third Practice rakentuu. Oopperan radikaalina kehittäjänä tunnetun Claudio Monteverdin madrigaaleihin pohjaavassa teoksessa esiintyy kaksitoista tanssijaa ja muusikkoa, tenori Topi Lehtipuu sekä virtuaalisena näyttämöhahmona katalonialaissopraano Núria Rial. Musiikin johtaa ja sovittaa HeBon taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen.

Kansallisteatterissa yleisölle avattava työvaihe keskittyy muusikoiden ja tanssijoiden työn yhdistämiseen, koreografian hiomiseen sekä teoksen virtuaalisolistiin ja muihin näyttämöratkaisuihin liittyviin teknisiin kokeiluihin. Maailman ensi-iltansa Third Practice saa Italiassa, Cremonassa, 29.5.2019 Rassegna di Danza & Monteverdi -festivaalilla. Suomen ensi-ilta on 17.–18.6. Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla.

”Tämä harjoitusperiodi on elintärkeä osa taiteellista prosessia: näin suuren kokoluokan teos rakentuu lopullisesti vasta lavaolosuhteissa. Kansallisteatterin Suuri näyttämö tarjoaa ensiluokkaiset puitteet visuaalisuuteen, virtuaalisolistiin ja ääniteknisiin toteutuksiin liittyville kokeiluille. Tähän asti työryhmämme on pääsääntöisesti harjoitellut erillään, joten myös koreografian – erityisesti kuuden tanssijan, kuuden muusikon ja laulajan yhteistyön sekä kokonaisdramaturgian – kannalta näyttämöllä harjoittelu on edellytys sille, että teos saadaan valmistumaan ennen Italiassa pari viikkoa myöhemmin tapahtuvaa kantaesitystä. Lisäksi avoin dialogi yleisön kanssa on tässä työvaiheessa erityisen arvokasta!” kertoo koreografi Tero Saarinen.

Temaattisesti Tero Saarinen Companyn ja Helsingin Barokkiorkesterin Third Practice pureutuu arvojen ja perspektiivien muutokseen yhteiskuntamme murrosvaiheessa. ”Minua kiinnostaa, kuinka joudumme juuri nyt kalibroimaan olemassaoloamme ja pohtimaan ihmisyyttämme: suhdettamme maailmaan, sen muutokseen ja historiaan. Käännekohdissa on aina mahdollisuus löytää, mutta ikävä kyllä myös unohtaa. Monteverdin aikanaan vallankumouksellisen musiikin virtuoottista taitoa vaativa mutta toisaalta vapaasti virtaava ja intiimi luonne inspiroi ja koskettaa. Madrigaaleissa resonoivat renessanssin arvot tuntuvat maailmamme myllerryksessä alati ajankohtaiselta tavalta ankkuroitua. Toisaalta, kuten säveltäjä uutta luoneella ”Seconda pratticalla” aikanaan, haen koreografina uudenlaista ilmaisua – kolmatta käytäntöä”, kertoo koreografi Saarinen.